Batáty – sladký zázrak

 

O batátech se traduje, že jsou nezdravější a nejvýživnější zeleninou.

Oblíbené jsou především u sportovců.

Zároveň však o nich někteří lidé tvrdí, že mezi superpotraviny rozhodně nepatří.

Podívejme se tedy na tyto zvláštní načervenalé brambory podrobněji.

Co vše obsahují?

  • Bílkoviny, cukry, vlákninu
  • Vitaminy A (betakaroten), C, E, K
  • Minerály sodík, draslík, vápník a hořčík
  • Kyselinu chlorgenovou
  • Zeaxantin, lutein

V čem nám tedy díky tomu mohou pomoci?

Vitamín A se vyskytuje hlavně ve dvou podobách – retinolu a provitamínu betakaroten. Retinol  se nachází pouze v živočišných zdrojích.

Betakaroten zase z rostlinných.

Právě betakarotenem jsou batáty přímo napěchované. Spolu s vitamínem C tak pomáhají:

  • Posilovat imunitu
  • Chránit při opalování
  • Zlepšovat zrak (což se traduje převážně o mrkvi)
  • Zlepšovat hojení ran
  • A pozor – také napomáhají prevenci rakoviny úst, dásní, žaludku nebo slinivky břišní.

V čem je prospěšný vitamín E (tokoferol)?

  • Je důležitý antioxidant
  • Je o něm známo, že je to vynikající lék na srdce
  • Pomáhá při svalových obtížích, např. při nočních křečích lýtek
  • Pomáhá zmírňovat lupénku a kožní nemoci
  • Prospěšný v prevenci rakoviny
  • Pomáhá v prevenci potratů

 

Díky obsahu vitamínu K batáty pomáhají správné funkci ledvin a jsou výborné, jako prevence ledvinových kamenů.

Na správnou funkci srdce a tím i snížení možnosti vzniku kardiovaskulárních chorob má zase vliv v batátech obsažený draslík.

Steroly, které jsou v batátech snižují hladinu cholesterolu v krvi.

Protirakovinná látka kyselinu chlorgenová ničí škodlivé karcinogeny a viry.

Batáty je také vhodné začlenit do redukční diety. Jsou totiž méně kalorické než klasické brambory a přesto jsou nabité vitamíny.

Jak na jejich úpravu?

Nejlepší je batáty péct nebo vařit.

Výborná je z nich např. kaše a to z poloviny množství batátu a poloviny klasických brambor.

Použít je však lze i v lahodných salátech.

Batáty je dobré připravovat a jíst i se slupkou. Tím totiž do těla dostanete důležitou vlákninu, která ve střevech funguje jako kartáč. Je dobrá při zácpě nebo při prevenci vzniku hemeroidů.

Když se tedy podíváme na to, co se vše batáty obsahují a v čem mohou našim tělům prospět, myslíte si, že si nezaslouží označení SUPERPOTRAVINA?

helena.skocova@email.cz
Výživová poradkyně, milovnice bylinek, autorka projektu ZDRAVÁ KRÁSA, zakladatelka nadačního fondu Most sblížení a v neposlední řadě matka tří dětí.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů