Obyčejná dýně a superpotravina?

Překvapuje vás to?

A podívali jste se o někdy, co vše ta „obyčejná“ dýně obsahuje?

Z vitamínu jsou to C, B1 (thiamin) a B2 (riboflavin).

Z minerálů zase draslík, hořčík  a železo.

Velmi podstatné je také, že obsahuje hodně vlákniny. Ale také bílkoviny.

Její konzumace prospívá naší kráse a mladému vzhledu – a to díky kyselině nukleové, kterou je v dýni prokázána.

Je také důležitá a prospěšná při redukční dietě. Má totiž velmi malé množství sacharidů.

Ovšem ještě k tomu je v ní enzym (lipolytický enzym), který pomáhá v tělech štěpit tuky.

 A v čem nám může pomoci po zdravotní stránce?

  • Správné funkci srdce.
  • Správné funkci kardiovaskulárního systému.
  • Zklidňuje nervy.
  • Správné funkci slinivky.
  • Při dně.
  • Při revmatismu.
  • Při cukrovce.
  • Posiluje imunitní systém.

Samostatnou kapitolou jsou však její semínka!

Ty jsou velkým zdrojem zinku, také fosforu, železa, vápníku, nenasycených mastných kyselin. Obsahují i lecitin a vitamíny skupiny B.

Proto jsou opět velmi prospěšná pro cévy. A dokonce snižují riziko infarktu.

Dýní je mnoho druhů. U nás jsou nejoblíbenější hokkaido, máslová a také špagetová.

Víte jak který druh nejlépe připravit?

Dýně hokkaido

Výhodou této dýně je, že se (jako jediný druh dýní) nemusí loupat.

V kuchyni se hodí k přípravě polévek, pyré, pečená nebo grilovaná jako příloha k masu. Lze ji použít i při pečení a to jak slaných tak sladkých koláčů.

 

 

 

Dýně máslová

Připravit z ní můžete polévky nebo zajímavé přílohy k masu. Také ji můžete použít do salátů a nádivek. Stejně jako u dýně hokkaido z ní lze péct koláče – slané i sladké. A zmínit musíme i její využití při výrobě marmelád, čatní nebo kompotů.

 

 

 

 

Dýně špagetová

 Tento druh dýně u nás získává stále větší oblibu.

Jelikož se při tepelné úpravě rozpadne na vlákna a získá vzhled „provázků“ (odtud název špagetová), může se použít místo klasických špaget nebo nudlí do polévek.

Připravit se z ní také dají chutné omáčky na masa i těstoviny. Lze ji zapéci s masem nebo ji pečenou či grilovanou použít jako přílohu.

 

 

Tak co si myslíte? Lze tu „obyčejnou“ dýni považovat za superpotravinu?

helena.skocova@email.cz
Výživová poradkyně, milovnice bylinek, autorka projektu ZDRAVÁ KRÁSA, zakladatelka nadačního fondu Most sblížení a v neposlední řadě matka tří dětí.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů