Strach, jeho 3 hlavní zdravotní důsledky a jak se jim bránit

 

Co je to vlastně strach?

Podle odborných definice je strach emoce, která vzniká na základě hrozícího nebezpečí. Jedná se o přirozenou reakci. Ta má za úkol připravit jedince na nebezpečí – na útok, útěk nebo obranu.

Když máme strach, malá oblast ve spodní části mozku – hypotalasmus – automaticky spustí příval hormonů. A to hlavně adrenalinu a kortizolu.

Adrenalin zvýší tepovou frekvenci, zvýší krevní tlak a tím dodá tělu rychle energii.

Kortizol – jinak řečeno hormon stresu – zase v těle brzdí funkce, které by bránily útěku při nebezpečí.

Jakmile strach odezní, hladina hormonů se opět dostane na svou obvyklou výši a je vše v pořádku.

Strach je ve skutečnosti kladná emoce, která nás má chránit.

Ovšem v dnešní době jsme téměř neustále vystaveni řadám situací, které vyvolávají náš strach – potažmo stres.

Život nám přináší spoustu stresových faktorů (stresorů). Nejčastějším stresorem bývá přemíra zodpovědnosti (za rodinu, v zaměstnání, na vydělání dostatečného množství peněz…).

Důsledkem často bývá strach. Strach, že přijdeme o práci, že se v podnikání nebude dařit, že nás opustí partner, strach ze selhání, z kritiky, z nemocí…

Důvodů pro vlastní strach určitě dokáže každý vyjmenovat mnoho.

Stres je velmi nepříznivý stav pro naše tělo – a to i v té chvíli, kdy se o něm ještě nedá říci, že je chronický..

Zdravotních problémů, které stres zapříčiní je až zarážející množství.

Podívejme se však nyní na tři hlavní oblasti, kde nám škodí a jaké zdravotní problémy nám v nich způsobuje.

1. Psychické problémy

Úzkosti, deprese, problémy se spánkem a následně s nedostatkem energie. Zhoršení koncentrace a paměti.

2. Zažívací problémy

Bolesti žaludku, břicha a podbřišku, špatné trávení, průjem nebo zácpa, plynatost, dráždivý tračník.

Jedním z nejznámějších pocitů, když cítíme strach, je stažení žaludku.

A kdybychom se podívali na nejtypičtější nemoc manažerů, zjistili bychom že jsou to žaludeční vředy.

3. Srdeční a cévní problémy

Vysoký krevní tlak a řada velice závažných kardiovaskulárních onemocnění – ateroskleróza, srdeční infarkt, mozková mrtvice.

Zdravotních problémů, které má za následek dlouhodobý stres, je však daleko více. A každý z nich více či méně ohrožuje nejen kvalitu našeho života, ale přímo život sám.

Proto bychom strach, stres a jeho vliv na náš život a naše zdraví rozhodně neměli podceňovat.

Jak se s tím však poprat?

Kdybychom si měli popsat všechny aspekty, které nám pomohou zmírnit dopady stresu na naše těla, vydalo by to na celou knihu a ne na prostor jednoho článku.

Vezmeme si to tedy hezky od  toho nejdůležitějšího.

Základ je v naší stravě.

Pokud dodáme tělu dostatečný přísun všech živin, všech potřebných vitamínů, minerálů a stopových prvků, budeme daleko více odolní vůči všem zdravotním problémům, které stres dokáže způsobit.

Pro dobrou psychickou pohodu, je potřeba dodávat tělu především omega – 3mastné kyseliny, vitamíny skupiny B (hlavně B1, B2, B5, B6, B9 a B12), vitamín C a K.

Z minerálů je to hořčík, železo, zinek, mangan a draslík.

O všech vitamínech a minerálech a v jakých potravinách se nejvíce vyskytují, se budete moci dočíst v našem připravovaném ebooku „10 bylinkových receptů pro dobrou noc a ještě něco navíc“.

Více si o nich také napíšeme i v dalším článku, který bude zveřejněn opět příští pondělí.

Co nám však proti stresu může pomoci dále?

Kromě stravy je také důležitá je naše fyzická aktivita. Je prokázáno, že když se věnujeme nějaké fyzické aktivitě, která vás naplňuje – sport, procházky nebo třeba zahradničení – vliv stresorů na náš život se radikálně snižuje.

A za třetí – pomoci nám samozřejmě může i sama příroda 🙂

O bylinkách, které nám mohou pomoci jednotlivé zdravotní problémy řešit či alespoň eliminovat, si budeme povídat během živých vysílání na Fb stránkách Zdravá krása  tento týden. (A to ve středu 26.6. a v pátek 28.6. )

Velice se na Vás tedy už teď těším.

Vaše Helča

P.S.

Strach a stres nás však neomezuje pouze v otázce zdraví. Mají velmi podstatný vliv i na náš osobní život a hlavně osobní růst.

O tomto tématu budu psát v zítřejším článku na blogu „Jít za svým snem“, kde mapuji svou cestu za svým cílem – životem, jaký jsem si vysnila.

O tom, jak mě strach brzdil, který strach to byl, jak jsem si ho uvědomila a jak s ním bojuji…

Samozřejmě i tomuto tématu se budu tento týden věnovat na Fb stránkách Jít za svým snem v živém vstupu a to ve čtvrtek 27.6.

 

helena.skocova@email.cz
Výživová poradkyně, milovnice bylinek, autorka projektu ZDRAVÁ KRÁSA, zakladatelka nadačního fondu Most sblížení a v neposlední řadě matka tří dětí.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.