Tak kolik toho mám vlastně za den vypít?

Lidské tělo je tvořeno téměř z poloviny vodou. U mužů dělá obsah vody v těle přibližně 53% tělesné hmotnosti, u žen je to asi 46%. U dětí je toto procento ještě vyšší.

Dospělý člověk vyloučí za den cca 2,5 l tekutin denně. Močí, potem, stolicí i dýcháním.

Správný pitný režim – tedy doplňování tekutin do těla je proto naprosto klíčový.

Dlouhodobý mírný nedostatek tekutin je plíživý a nenápadný nepřítel, kterého si nemusíme hned všimnout. V každodenním shonu je totiž velmi lehké pozapomenout na pravidelné pití.

Jenže to nám může způsobit řadu zdravotních potíží. Ty lehčí jsou bolesti hlavy a zácpa. Ovšem také může vést k daleko závažnějším onemocněním.

Nedostatkem tekutin je nejvíce ohroženo vylučovací ústrojí. Může způsobit poruchy funkce ledvin, vznik ledvinových a močových kamenů, infekci močových cest, ale také zánět močových cest a zánět slepého střeva.

Tím však výčet zdravotních rizik nekončí. Dlouhodobý mírný nedostatek tekutin může způsobit i onemocnění srdce a cév.

Nedostatečný pitný režim se projeví i na našem vzhledu. Pokožka je vysušená, citlivá, povadlá a vrásky ve tváři se prohlubují.

Takže dámy- pokud chcete být krásné, nezapomínejte pravidelně a dostatečně doplňovat tekutiny. Nejlépe čistou vodu, minerální vodu nebo bylinné čaje.

Nedostatek tekutin je nebezpečný pro každého člověka, ale pro děti je toto nebezpečí daleko větší. Jejich příjem a výdej tekutin je totiž 4x až 5x rychlejší než u dospělého jedince. Proto by maminky měly přísně dohlížet na to, kolik jejich děti vypijí.

Ohrožení dehydratací jsou také více senioři, protože mají snížený pocit žízně.

Kolik toho tedy máme za den vypít?

To záleží na spoustě faktorů – na věku, pohlaví, tělesné hmotnosti, tělesné aktivitě, ale také na složení stravy (obsah kalorií, soli, bílkovin a vody), také na teplotě a vlhkosti prostředí, tělesné teplotě (při horečkách je nutné přísun tekutin do těla zvýšit) a samozřejmě i na celkovém zdravotním stavu.

Obvykle se doporučuje vypít 2 – 3 l tekutin denně.

Pro přesnější určení, kolik tekutin denně potřebujete je hned několik vzorců na výpočet.

Jeden je, že na každých 15kg své váhy potřebujete 0,5l tekutin.

Další uvádí, že na každých 10kg váhy potřebujete 0,4l tekutin.

My se přikláníme k výpočtu  vypít 0,3l tekutin na každých 10kg tělesné váhy.

Pokud tedy někdo váží 80kg, vypočte si svou denní potřebu příjmu tekutin takto.

80 : 10 = 8   a tedy 8 x 0,3 = 2,4

80kg vážící člověk by měl vypít minimálně 2,4 l tekutin denně.

 

Když jsou venku horka je potřeba příjem tekutin zvýšit o cca 1 l, protože i výdej tekutin je v tomto případě zvýšený.

To samé je, i když podstupujete detoxikační/očistnou kúru. Zde je také potřeba vypít více cca o 1 l, protože je nutné pomoci svému organismu vyplavit toxiny a škodliviny z těla ven.

Pít je však potřeba průběžně během celého dne. Jednorázový přísun tekutin by mohl vést k velkému zatížení ledvin.  A my přeci chceme našemu tělu pomoci.

helena.skocova@email.cz
Výživová poradkyně, milovnice bylinek, autorka projektu ZDRAVÁ KRÁSA, zakladatelka nadačního fondu Most sblížení a v neposlední řadě matka tří dětí.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů